Afsprakenlijn: 078 - 621 41 18
Spoed:  078 - 617 78 98

Pijnbestrijding

Het krijgen van een kind doet pijn. Iedere vrouw reageert hier weer anders op. Pijnstilling is niet standaard nodig, vaak  kan op andere manieren de pijn worden verzacht, denk bijvoorbeeld aan massage, het veranderen van houding en het gebruik van warm water tijdens de bevalling.

Het is belangrijk dat je goed kan ontspannen op de momenten dat de pijn er even niet is. Wanneer er sprake is van bijvoorbeeld ondragelijke pijn, paniek, angst of uitputting kan pijnbestrijding helpen om de bevalling voorspoediger te laten verlopen. Helaas is dit thuis niet mogelijk en zal je altijd naar het ziekenhuis moeten. In deze regio zijn de volgende mogelijkheden van pijnbestrijding:

• Pethidine; dit is een medicijn wat gegeven wordt via een injectie in de bil of het bovenbeen. Pethidine werkt 2 tot 4 uur. Het middel neemt de ergste pijn weg, sommige vrouwen worden er slaperig van. Het wordt alleen gegeven in het ziekenhuis. De bevalling verloopt verder onder verantwoording van de gynaecoloog.
  • Epiduraal; dit wordt ook wel een ruggenprik genoemd. Een ruggenprik verdooft de onderste helft van het lichaam, in 95% van de gevallen wordt geen pijn meer ervaren. Het effect is meestal na 15 minuten merkbaar en de ruggenprik kan de gedurende de hele ontsluitingsperiode blijven zitten. Een epiduraal wordt gezet door de anesthesist in het ziekenhuis. De bevalling verloopt verder onder verantwoording van de gynaecoloog.
Aan beide vormen van pijnbestrijding zitten voor en nadelen. Het is raadzaam voorafgaand aan de bevalling na te denken over deze mogelijkheden. Kijk voor uitgebreide informatie naar onderstaand filmpje of lees meer informatie hierover op de website van mijnverloskundige.nl

Aan het einde van de zwangerschap, rond 35-36 weken, zullen we de bevalling, het bevalplan en de mogelijkheden tot pijnbestrijding met je bespreken. Mocht je eerder vragen hebben, geef dit dan aan tijdens het spreekuur!

Lucina Tweets

LucinaDordrecht
LucinaDordrecht Terwijl het buiten stormde, werd er vannacht in alle rust een mooi ventje thuis geboren! Welkom! 💙 #Lucinababy... fb.me/x3gTPcDv

1 week geleden via Facebook